Co z wypłatami dla ludzi, gdy firma wchodzi w restrukturyzację?

E
Ewa_po_godzinach
24.05.2026 o 21:46
Pracuję w firmie produkcyjnej, która od kilku miesięcy ma mocno napiętą płynność i zarząd coraz głośniej mówi o restrukturyzacji. Ludzie oczywiście najbardziej pytają o pensje, bo jedna wypłata była już przesunięta o kilka dni i od razu zrobiła się nerwowa atmosfera. Zastanawiam się, jak to wygląda w praktyce: czy bieżące wynagrodzenia po otwarciu postępowania trzeba płacić normalnie, a zaległe mogą wejść do układu, czy są tu jakieś wyjątki. Druga rzecz to minimalna pensja, bo mamy część osób na niższych stawkach i nie wyobrażam sobie, żeby można było tym żonglować tylko dlatego, że firma ma problem. Mam też wrażenie, że dla zarządu zaległości wobec pracowników to jedna z poważniejszych czerwonych flag, ale nie wiem, gdzie jest granica między chwilowym opóźnieniem a realnym ryzykiem odpowiedzialności.

Dyskusja (9)

Najnowsze głosy
W
WojtekOddluzenieFirma
24.05.2026 22:23
Z tego co kojarzę, samo wejście w restrukturyzację nie oznacza, że firma może przestać normalnie płacić bieżące pensje, bo wynagrodzenia za pracę po otwarciu postępowania powinny być traktowane jako normalny koszt działalności. Inna sprawa to zaległości sprzed restrukturyzacji, bo one mogą już trafić do układu i wtedy pracownicy są w innej sytuacji niż przy zwykłej bieżącej wypłacie. Do poczytania jest tu dość rzeczowy materiał: Co z pensjami pracowników w restrukturyzacji firmy?, szczególnie o tym rozróżnieniu między bieżącymi a zaległymi pensjami. Dla mnie czerwoną flagą byłoby nie samo hasło „restrukturyzacja”, tylko kolejne przesuwanie wypłat bez jasnej informacji, z czego i kiedy mają być uregulowane.
A
AlicjaFirma
25.05.2026 04:32